Szeretettel köszöntelek a Isten Patikája közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Patikája vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Patikája közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Patikája vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Patikája közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Patikája vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Isten Patikája közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Isten Patikája vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5. Jeruzsálem vallási jelentősége a keresztyénségben és az iszlámban
Jeruzsálemnek
fontos szerepe van a Messiási ígéretekben, amelyeket az Újszövetség
Jézusra alkalmazva idéz. Jézus életének eseményei a Szent Városhoz és a
Templomhoz kapcsolódnak. A gyermek Jézust felvitték szülei a jeruzsálemi
Templomba, hogy "bemutassák az Úrnak-. A tizenkét éves Jézus a
Templomban beszélget a írástudókkal. Megkísértetése alkalmával az ördög a
Templom párkányára vitte. Hároméves nyilvános szereplése idején ünnepek
alkalmával rendszerint felment Jeruzsálembe, betegeket gyógyított,
tanított. Jeruzsálemhez kapcsolódnak a szenvedéstörténet nagy eseményei:
bevonulása Jeruzsálembe, a Templom megtisztítása, az utolsó vacsora,
gyötrődése és elfogatása a Getsemáné-kertben, elítéltetése,
kereszthalála, eltemettetése, feltámadása. Jeruzsálem a színhelye a
Szentlélek kitöltetésének, az első gyülekezet megalakulásának, az
apostolok első igehirdetéseinek és az első keresztyén vértanú halálának.
Az
őskeresztyén vallási gondolkodásban Jeruzsálem nem földi többé, hanem
mennyei. Az egyház a "lelki Izráel-, a mennyei Jeruzsálem pedig a hívők
anyja (Galata 4:26). A Jelenések könyve részletesen leírja a "mennyei
Jeruzsálemet-: "És én János látám a szent várost, az új Jeruzsálemet,
amely az Istentől szálla alá a mennyből, elkészítve, mint egy férje
számára felékesített menyasszony.- (Jelenések 21:2)
A keresztyénség
történelme során egyszer próbált Jeruzsálemről földi szempontból
gondolkodni és gondoskodni, ez a keresztes háborúk korszaka volt. Hegel
így önti filozófiai gondolatokba a "szent sír felszabadításáért" vívott
keresztes háborúk kritikáját: A keresztyének meghódították Jeruzsálemet,
de szellemükben ellenkezőjét hozták vissza annak, amit kerestek... A
sírban a keresztyén világ nem találta meg azt, ami számára a végső
igazság. Ebben a sírban a keresztyénség újra azt a választ kapta, mint a
tanítványok, amikor ott az Úr testét keresték: "Mit keresitek a holtak
között az élőt? Nincsen itt, hanem feltámadott" (Lukács 24:5-6; vö. G.
W. F. Hegel: Előadások a világtörténet filozófiájáról (ford.: Szemere
Samu) Budapest, l979., 672-673. lap.
Mohammed földrajzi látókörén
kívül esett Jeruzsálem, de a város vallási, lelki fontossága nem
kerülhette el figyelmét. Egyik fontos rendelkezése volt, hogy zsidó
példát követve Jeruzsálemet tette meg az imádkozás irányának (qiblah). A
muzulmánok kezdetben tehát Jeruzsálem felé fordulva imádkoztak. A másik
fontos "esemény" Jeruzsálemmel kapcsolatban Mohammed "éjszakai utazása"
volt. A 17. szúra 1. versében olvassuk: "Dicsőség annak, aki éjszaka
utazást tett az ő szolgájával a Szent Mecsetből az igen távoli mecsetbe,
amelynek megáldottuk a környékét, hogy mutassunk néki jeleinkből!
Bizony, ő az, aki (mindent) hall és lát."
A hagyományos
Korán-magyarázatok szerint a »Maszdzsid al-’aqszá’« kifejezés a próféta
éjszakai utazásának céljára, Jeruzsálemre vonatkozik. De nem a később
ezzel a névvel illetett mecsetre, hanem a salamoni Templom helyére.
Vannak olyanok is akik arra gondolnak, hogy Mohammed szavai nem a földi
Jeruzsálemre vonatkoznak, hanem a "mennyei" Jeruzsálemre. De ez semmit
sem változtat azon a tényen, hogy a mai Jeruzsálem az iszlám számára a
három legszentebb hely egyike.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!